ıllıllı25ⓕⓐⓡⓐⓡⓨıllıllı
ıllıllı25ⓕⓐⓡⓐⓡⓨıllıllı

ıllıllı25ⓕⓐⓡⓐⓡⓨıllıllı

تقلید های سینمایی آشکار

طراحی خلاقانه پوستر یکی از اصلی ترین دلائلی است که یک مخاطب را تشویق به تماشای فیلم می کند. شاید باورش چندان آسان نباشد اما در یک آمار غیررسمی که از یک فیلم هالیوودی گرفته بودند، مشخص شد که 30 درصد تماشاگرانش تنها به واسطه پوستر خاصی که از فیلم بر سر در سینماها نصب شده بود ترغیب شدند تا فیلم را تماشا کنند! ( نپرسید که پوستر چه بود! ) . اما این اصل در سینمای ایران تقریباً هیچ وقت مورد احترام نبوده و متاسفانه کسی بهایی برای آن نمی پردازد. البته زمانی کار بیخ پیدا می کند که بدانیم طراح محترم نه تنها زحمت خلق یک پوستر خلاقانه را به خود نداده بلکه یک تقلید کم عیب و نقص از نمونه مشهور هالیوودی اش داشته است!. به همین دلیل در 5 برتر تصمیم گرفتم تا به 5 پوستر تقلیدی در سینمای ایران اشاره کنم. البته متاسفانه گزینه ها بیش از 5 عدد است اما بنده در اینجا تنها به نمونه های مشهور اشاره می کنم.


  
- ورود زنده ها ممنوع - ورود آقایان ممنوع : هرچقدر با خودم کلنجار رفتم نتوانستم راضی شوم  که موضوع شباهت های ظاهری فراوان این 2 فیلم را ذکر نکنم!. همه ما می دانیم که « ورود آقایان ممنوع » یکی کمدی ایده آل و پرفروش بود که محبوبیت بسیاری نزد مردم پیدا کرد. اما به فاصله تقریباً یک ماه از اکران « ورود آقایان ممنوع » ( کمی دیرتر یا زودتر ) فیلمی به نام « ورود زنده ها ممنوع » به اکران عمومی درآمد که هم پوستر و هم عنوانش به شدت به « ورود آقایان ممنوع » نزدیک بود که این مسئله باعث اعتراض تهیه کنندگان فیلم « ورود آقایان ممنوع » به خصوص « منیژه حکمت » شد. در این بین مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی هم قول داد تا مسئله را پیگیری کند و به شدت با این سوء استفاده برخورد کند. البته در اکران همزمان این 2 فیلم هم اتفاق جالبی افتاد که ذکرش خالی از لطف نیست و آن اینکه ظاهراً در یکی از سینماهای تهران  مسئول فروش بلیط  ، بلیط های فیلم « ورود زنده ها ممنوع » را با نام « ورود آقایان ممنوع » به مخاطبان می داد و آنها را بجای « ورود آقایان ممنوع » به تماشای « ورود زنده ها ممنوع » می فرستاد!

در تصویر زیر شما می توانید شباهت پوستر این 2 فیلم را به خوبی ببینید.

voroode


4- محاکمه در خیابان - Gamer : پوستری که از « محاکمه در خیابان » منتشر شد در همان مرحله اول بسیاری را متوجه شباهت هایی بین پوستر این  فیلم و پوستر یک فیلم اکشن هالیوودی به نام « Gamer » کرد. درا ین پوستر شما به وضوح می توانید ببینید که ایده شکافته شدن صورت بازیگر نقش اصلی فیلم و نمایان شدن تصویر یک پسر در درون آن ، در پوستر فیلم « محاکمه در خیابان » مورد استفاده قرار گرفته. در طراحی پوستر « Gamer » ما شاهد هستیم که شخصیت اصلی داستان بسیار مصمم است اما در درون آن پسری قرار دارد که به شدت ترسیده این به معنای آن است که در پس زمینه چهره مصمم شخصیت اصلی داستان، ترسی نهفته است. اما نکته عجیب در طراحی پوستر « محاکمه در خیابان » این است که مشخص نیست خانمی که در درون صورت « پولاد کیمیایی » قرار گرفته برای چه در حال خندیدن هست! از اینکه « پولاد کیمیایی » سلاح سرد در دست گرفته ؟!

mohak

3- ملک سلیمان - Avatar : « ملک سلیمان » فیلمی پرهزینه درباره زندگی حضرت سلیمان ( ع ) بود که علی رغم تبلیغات وسیع و هزینه های فراوانی که برای تولید آن شده بود نتوانست بیشتر از یک فیلم معمولی باشد. اما در بین هزینه های فراوانی که برای ساخت « ملک سلیمان » شده بود، به نظر می رسد که تهیه کنندگان علاقه ایی به طراحی اختصاصی پوستر برای فیلمشان نداشتند و بجایش ترجیح دادند تا با الگو برداری از پوستر فیلمِ حماسی « جیمز کامرون » به نام « آواتار » ، پوستر فیلمشان را طراحی و روانه سینماها کنند.. همانطور که در تصویر زیر می بینید، در پوستر فیلم « ملک سلیمان » ما شاهد چهره ایی نیم رخ از « امین زندگانی » هستیم که دقیقاً به همان سبک و سیاق خانم « زوئی سالدانا » در پوستر اصلی فیلم « آواتار » است. البته اگر کپی برداری از این پوستر را نادیده بگیریم ، باید بگویم که پوستر « ملک سلیمان » جذابیت به مراتب بیشتری نسبت به « آواتار » دارد!

solomon

2-  محاکمه در خیابان - Inglourious Basterds : خیلی برایم جالب است که بدانم طراح پوستر فیلم « محاکمه در خیابان » دقیقاً بخاطر " طراحی پوستر " حقوق دریافت کرده یا اینکه برای ایرانیزه کردن پوسترهای فیلمهای مطرح هالیوود!؟ این آقای طراح علاوه بر اینکه پوستر دیگر فیلم را عیناً از فیلم « Gamer » کپی برداری کرده بود، در طراحی پوستر دوم فیلم هم حسابی گل کاشته و اینبار یکی از پوسترهای فیلم « حرامزاده های بی آبرو » را تنها با تغییر جای بازیگرانش ، روانه سینماها کرده است!. در این 2 پوستر که در تصویر زیر می بینید، جای « ملانی لاورنت » و «  « دایان کروگر » به ترتیب با « حامد بهداد » و « شقایق فراهانی » عوض شده و البته « کریستوف والتز » هم جایش را به عروس خانم داده است!. در پائین تر هم جنگجوهای لات « حرامزاده های بی آبرو » جایشان را به لات های « محاکمه در خیابان » داده اند و سرکار خانم « نیکی کریمی » هم با آن چمدانش جایگزین « براد پیت » شده است؛ البته یادم رفت بگم که رنگ پس زمینه شخصیت ها هم که در « حرامزاده های بی آبرو » به رنگ خون بود، در « محاکمه در خیابان » به دلائل نامعلومی سبز شده است! هرچقدر که نگاه می کنم دیگر تفاوتی میان پوسترهای این 2 فیلم نمی بینم.

inglo

1-  حوالی اتوبان - Brooklyn's Finest : این پوستر یکی از نمونه هایی است که به هیچوجه نمی توان کپی بودن آن را انکار کرد! پوستر فیلم « حوالی اتوبان » به شکل عجیب و کاملاً غیر مسئولانه ایی از فیلم « Brooklyn's Finest » کپی بردارده شده است و دلیل این کپی بی عیب و نقص هم مشخص نیست. البته مشکلاتی هم در طراحی این پوستر به چشم می خورد از جمله اینکه ساختمان هایی که در پوستر « حوالی اتوبان » وجود دارند، تفاوتی با نسخه آمریکایی اش ندارند و تنها در سمت چپ این پوستر یک برج میلاد اضافه شده است!. البته علاوه بر آن ما در « محاکمه در خیابان »  شاهد تصویر پل بروکلین در بالای پوستر هم هستیم که در نوع خودش جالب است. به نظرم طراح پوستر این فیلم فراموش کرده که در هنگام کپی برداری از پوستر اصلی، پل بروکلین که یکی از داشته های عزیز مردم آمریکا به حساب می آید را حذف کند!.

brooklyns


سایت:مووی مگ

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد